Już 10 lat kieruje Lux Medem, największą w Polsce siecią prywatnych placówek ochrony zdrowia.
Cieszy się opinią osoby ambitnej i zdolnej do stawienia czoła niemal każdemu wyzwaniu. Jak przyznaje, już studia były dla niej kuźnią charakteru. Jednocześnie studiowała w Toruniu i Hamburgu. Doprowadzenie nauki w obu miastach do pomyślnego końca wymagało dobrego zarządzania czasem, ciągłego ustalania priorytetów i dużej motywacji, czyli tych cech, które dziś uskrzydlają jej menedżerskie działania. Po studiach dzięki świetnej znajomości niemieckiego zajęła się przejściowo tłumaczeniem symultanicznym. Jednak dopiero w pracy agenta ubezpieczeniowego poczuła się na swoim miejscu. Ze względu na uzyskiwane wyniki szybko awansowała na stanowisko dyrektora marketingu i sprzedaży.
– Był to okres, w którym prywatni ubezpieczyciele rozpoczynali działalność na polskim rynku. Organizowanie podstaw i metod ich działania wymagało niemałego zaangażowania – przyznaje Anna Rulkiewicz, która pracowała na stanowiskach menedżerskich kolejno w Commercial Union, Zurich Insurance Group, Winterthur i Credit Suisse.

Rozwój sieci

Reklama
Gdy w 2002 r. ówczesny właściciel Lux Medu zaproponował jej stanowisko członka zarządu odpowiedzialnego za sprzedaż i marketing, odmówiła, wskazując, że po latach intensywnej kariery zawodowej zamierza się ustabilizować zawodowo i znaleźć czas na macierzyństwo. Taka odpowiedź nie zraziła oferenta, który nie brał pod uwagę powierzenia tej funkcji komuś innemu. Zaproponował jej więc przejście z branży ubezpieczeniowej do firmy świadczącej usługi medyczne na specjalnych zasadach. Ten argument przeważył. Anna Rulkiewicz podjęła się wyzwania rozbudowy sieci placówek Lux Medu w całej Polsce. W 2002 r. spółka ta rozpoczęła 11. rok swojej działalności. Prowadziła wtedy 3 przychodnie własne i świadczyła usługi medyczne w 80 placówkach partnerskich. W ciągu następnych pięciu lat rozwoju Lux Med, zgodnie z planami inwestora, mocno przyspieszył. W 2007 r. firma prowadziła już 17 własnych przychodni w dużych miastach i świadczyła usługi medyczne w 540 placówkach partnerskich w całej Polsce, a przychody spółki ze sprzedaży wzrosły o ponad 130 proc. Anna Rulkiewicz z nawiązką zrealizowała postawione przed nią zadania biznesowe.

2 mln pracowników korzystało w 2011 r. z prywatnych usług medycznych, z tego ok. 1 mln z usług Lux Medu

Spełniła się również jako matka – urodziła dwóch synów. Na pytanie o hobby odpowiada, że wychowanie dzieci jest dla niej nie mniej ważne niż praca zawodowa. – Łączenie ról menedżera i matki jest trudne. Jeśli radzę sobie z tym wyzwaniem, to tylko dlatego, że nie pozwalam sobie na tracenie czasu. To paradoks, ale im mniej mam wolnego czasu, tym efektywniej go wykorzystuję – przyznaje Anna Rulkiewicz. Dodaje, że w wolnych chwilach, nawet nocą, lubi oglądać dobre filmy.
Jesienią 2007 r. fundusz private equity Mid Europa Partners przejął Lux Med, a jej powierzył funkcję prezesa z zadaniem konsolidowania rynku prywatnych usług medycznych.

Integracja firm

W ciągu kolejnych kilku lat Rulkiewicz udało się zintegrować cztery niezależne dotąd sieci medyczne (Lux Med, CM LIM, Medycynę Rodzinną, Promedis), które zachowały odrębność marek, ale działają obecnie jako Grupa Lux Med. We wszystkich placówkach ujednolicono procedury, wprowadzono wspólny system IT i elektroniczną historię leczenia. Spółka, jako pierwsza sieć medyczna w Polsce, wdrożyła na tak dużą skalę system elektronicznego sygnowania dokumentów medycznych. Dzięki temu tam, gdzie działa Lux Med, dostępne są historie leczenia pacjentów, a lekarze mogą sporządzać opisy badań poza miejscem ich wykonania. Lux Med dalej rozbudowuje internetowy portal pacjenta, za pomocą którego jest dziś umawiana co trzecia wizyta lekarska.
Współpracownicy Rulkiewicz podkreślają, że kluczem do sukcesu była otwarta i precyzyjna komunikacja. – Integracja firm medycznych wymagała klarownego planu działania, szybkości w podejmowaniu decyzji, a przede wszystkim ciągłego dialogu z pracownikami. Lekarze to ludzie o wysokich kwalifikacjach i silnym poczuciu niezależności. Z nimi trzeba rozmawiać, przekonywać ich, rozwiewać wątpliwości – mówi szefowa Grupy Lux Med.

10 mln osób będzie wg PMR korzystać z prywatnych pakietów medycznych w 2020 r.

Udało się – dziś pod opieką zarządzanej przez nią firmy jest ponad milion pacjentów w blisko stu własnych przychodniach, a przychody ze sprzedaży wzrosły w ciągu minionych pięciu lat prawie czterokrotnie, sięgając w 2011 r. 652 mln zł.
Mid Europa Partners po pięciu latach zaangażowania w Lux Med zamierza sprzedać tę największą w Polsce prywatną sieć świadczącą usługi medyczne. Anna Rulkiewicz nie chce tego komentować. Uważa jednak, że spółka dalej będzie się rozwijać, niezależnie od tego, kto będzie jej właścicielem.

34,4 mld zł taką wartość osiągnie w 2013 r. rynek prywatnych usług medycznych w Polsce